Støtte efter housing first

Housing First

Inklusionsteamet er specialiseret indenfor Housing First tilgangen, der fokuserer på at sikre bolig som det første skridt mod rehabilitering og social inklusion.

Intensive Case Management

Inklusionsteamets ICM team er specialiseret i at give støtte efter ICM. ICM tilbyder individuel intensiv støtte til borgere med komplekse behov.

Critical Time Intervention

Vores CTI team, sikrer individuel samt intensiv støtte til sårbare borgere under overgangsperioder, såsom fra institution til samfund, med fokus på at fremme stabilitet og trivsel.

Din samarbejdspartner til støtte efter Housing First

Inklusionsteamet er specialiseret indenfor Housing First-tilgangen. Vi sørger for at finde en egnet bolig til den enkelte. Boligens placering er efter borgerens ønske, og vi leverer støtte i hele danmark.

I samarbejde med kommunen vurderer vi hvilket forløb borgeren skal have. Vi har 2 specialiseret teams i Housing First-metoderne, dette sikrer at uanset borger, har vi altid et tilbud.

Hurtig løsning

For borger i hjemløshed, så er problemet her og nu. Ingen mennesker skal ikke vide de skal sove i nat. Hvis en borger står i en akut situation, uden tag over hovedet garanterer vi at 6 timer efter den første kontakt fra kommune, er borgeren placeret i et midlertidigt hus.

Positive resultater

Vi dokumenterer løbende om vores støtte giver positive resultater. Vi er hurtige til at spotte udviklingspotentialer, og følge op på den. Hvis støtten ikke giver positive resultater, går vi straks i gang med at finde en løsning, hvor dette kan ske.

Afrapportering

Vi afrapporterer løbende til vores samarbejdspartnere, og altid inden en ny fase af støtten startes.

Ordentlighed

Vi garanterer høj faglighed. Høj faglighed sikrer nemlig at vi støtter borgeren, i lige netop den støtte som borgeren har brug for. Vores personale gennemgår kontinuerlig kompetenceudvikling.

Case

Borger X er en mand i sine 40'ere, der afsonede en længerevarende fængselsdom da Inklusionteamet bliver tilknyttet hans sag. Kommunen havde ingen boligløsning til borgeren efter endt afsoning, idet der ikke var plads pt. på det botilbud han var tiltænkt at skulle opholde sig på. Inklusionsteamet fik borgeren placeret i midlertidig bolig samt på få måneder vendt borgeren til at kunne bo i egen bolig.

Case

Borger Y er en mand i 40'erne, der næsten hele sit liv har kæmpet med svært misbrug, og udiagnoisticeret psykiatriske udfordringer. Dette har ført til at han gentagne har haft udfordringer med at opreholde en stabil boligsituation. Borger YU står nu over for endnu en udsmidning fra et forsorgshjem, hvilket desværre ikke er en unik situation for ham.

Målgruppen defineres i vejledning om hjælp og støtte efter Lov om social service  som personer i hjemløshed eller i risiko herfor, der har behov herfor på grund af særlige sociale problemer samt personer i funktionel hjemløshed. Definitionen tager udgangspunkt i VIVEs definition ifbm. deres kortlægning. VIVE definerer følgende situationer som hjemløshed:

  • Overnatter på gaden, i trappeopgang, i et skur eller lignende.
  • Overnatter på natvarmestue eller værested med nødovernatning eller lignende.
  • Overnatter på akut eller midlertidigt botilbud som herberger og forsorgshjem.
  • Opholder sig på hotel, vandrerhjem eller lignende på grund af hjemløshed.
  • Bor midlertidigt og uden kontrakt hos familie, venner eller bekendte – som såkaldt “sofasover”.
  • Bor i midlertidig udslusningsbolig uden permanent kontrakt.
  • Afsoner under Kriminalforsorgen, skal løslades inden for en måned og mangler boligløsning.
  • Opholder sig på hospital eller behandlingstilbud, skal udskrives inden for en måned og mangler boligløsning.
  • Befinder sig i andre former for hjemløshed – det kan være overnatning i kolonihavehuse, campingvogne eller lignende.

Den individuelt tilrettelagte bostøtte vil kunne gives ud fra den enkeltes behov som en udgående, ambulant støtte primært i borgerens eget hjem eller dér, hvor borgeren opholder sig. Bostøtten er uafhængig af boligen, hvilket betyder, at selvom borgeren skulle miste boligen i en periode, vil støtten stadigvæk kunne gives, hvis borgeren har behov for det.

Staten refunderer 50 pct. af kommunens udgifter til bostøtte efter SEL § 85a i op til 2 år efter borgerens udskrivning fra en boform efter SEL § 110, i følgende situationer:
1) Kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om bostøtten inden borgerens udskrivning fra boformen efter SEL § 110.
2) Borgeren har i umiddelbar forlængelse af udskrivningen fra boformen efter SEL § 110 fået midlertidigt ophold på et botilbud efter SEL § 107, hvorefter kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om, at borgeren skal modtage bostøtte efter SEL § 85a i egen bolig, efter borgerens ophold på botilbuddet er afsluttet.

Vi kan finde boligerne!

Inklusionsteamet har specialiseret sig i at finde boliger til udsatte borgere. Vi har et løbende samarbejde med udlejere med forståelse for målgruppen, samt screener boligmarkedet for relevante boliger.

Lad os samarbejde!

Ring, skriv eller udfyld kontaktformularen hvis vi skal starte et samarbejde

Døgnåbent telefon